Com a especialista de música us vull mostrar el gran valor educatiu que té la música a l’escola, ja que a través de la música i la dansa es treballen molts aspectes de la formació integral de la persona (tant en la vessant del desenvolupament personal, com de les habilitats socials, així com en l’adquisició de les competències bàsiques).
Segons la neurociència, la música és pràcticament l’única activitat que activa, estimula i utilitza tot el cervell. Escoltar-la, gaudir-la i practicar-la és una de les gimnàstiques cerebrals més completes que hi ha perquè hi estan implicades la percepció, la memòria, l’atenció, la concentració i la presa de decisions.
La música afavoreix l’estructura del pensament, el coneixement d’un mateix i els aprenentatges bàsics com la lectura, l’escriptura i les matemàtiques.
A més fa sentir bé a les persones, millora l’autocontrol i un dels aspectes més importants de tots és que estimula les emocions.
La música és l’únic art que ens acompanya sempre. Cada persona té el seu propi ritme interior i… quin és l’instrument més emocional i potent que existeix? Doncs la nostra veu.
La música a la nostra escola s’enfoca des de l’experimentació i la vivència. Combinem moments guiats i moments autònoms, donant força a l’aprenentatge vivencial i plaent.
A l’etapa d’Educació Infantil comencem amb un treball de sensibilització mitjançant cançons i danses populars catalanes i d’altres països, el moviment lliure i espontani que provoquen les audicions de diferents obres musicals i l’experimentació amb objectes sonors i instruments de petita percussió.
A primària el fil conductor de l’aprenentatge musical continua sent la cançó i el moviment, però aprofundim en el treball de la veu i el cant coral.
Ens iniciem en el coneixement de conceptes bàsics de llenguatge musical. Mitjançant joc manipulatius i tecnològics aprenem ritmes i notes que després ens serviran per interpretar instruments de percussió, l’ukelele i la flauta.
L’experiència de fer música plegats ajuda als infants a relacionar-se i a sentir-se part d’un grup.
En aquests cursos, pren especial importància la consciència expressiva i comunicativa de la música. El nostre cos es converteix en un instrument comunicador a les sessions de Body percussion, basket beat i expressió corporal. En aquestes activitats el treball en equip és indispensable per obtenir bons resultats.
Aprendre a escoltar de forma activa és bàsic. Sentir no és el mateix que escoltar. Aquest hàbit s’adquireix escoltant músiques de diferents estils i gèneres.
Part del nostre alumnat estudia música fora del centre. Qui millor que ells per ensenyar-nos com sona un instrument en directe?
L’Escola Municipal de Música Josep Carbó ofereix cada any als alumnes de 1r un concert en directe on es mostren ’instruments musicals.
A cicle superior introduïm les Caixes d’aprenentatge per adquirir continguts específics de l’àrea de forma autònoma, per aprendre a aprendre i reforçar el treball en grups cooperatius.
La música ens ajuda a conèixer i estimar la nostra cultura mitjançant Cançons i danses populars catalanes. Tanmateix la Música d’arreu del món ens apropa a la diversitat cultural.
Al cicles mitjà i superior fomentem les competències d’imaginació i creativitat amb la preparació del festival de fi de curs. Els alumnes fan una mostra de dansa creativa davant de familiars. Intervenen en tot moment en el seu procés creatiu, els obliga a ser responsables, a esforçar-se, a reflexionar, a compartir i a aprendre a presentar-se en públic.
Aprenem a escoltar, aprenem a interpretar i aprenem a crear…
A l’escola Castell de Farners aprenem a viure i estimar la música!