El treball cooperatiu

Educació oberta, flexible i participativa

El treball cooperatiu

Respon a una concepció de l’educació oberta, flexible i participativa que és el nucli de les societats democràtiques. L’aprenentatge cooperatiu proposa un enfocament de les situacions d’ensenyament-aprenentatge basades en les interaccions socials i pretén que els alumnes es vinculin estretament entre ells, de manera que cada un sap que el seu esforç personal ajuda els companys a aconseguir l’èxit tant a nivell grupal com individual.

L’aprenentatge cooperatiu és una de les principals estratègies didàctiques per l’educació inclusiva, ja que permet la diversificació de demandes i d’activitats i fa ús de la capacitat mediadora dels alumnes possibilitant la seva participació activa a l’aula sense exclusió.

L’aprenentatge cooperatiu consisteix a treballar en equips reduïts d’alumnes dins l’aula, generalment heterogenis, utilitzant estructures de l’activitat que assegurin la màxima participació equitativa de tots els membres del grup i amb la interacció simultània entre ells per tal que cadascú aporti fins al màxim de les seves possibilitats. És fonamental que tots els membres del grup reflexionin de manera conjunta sobre el procés de treball en funció dels objectius i les relacions de treball, que els permeti realitzar millores i fer els ajustaments necessaris per anar avançant en la consecució dels objectius proposats.

Avantatges del treball cooperatiu:

Permet la distribució de l’alumnat en petits grups heterogenis de 4/5 alumnes.

• Pren com a objectiu que el grup arribi a assolir una meta comuna i, per aconseguir-la, l’èxit dels companys és tan important com el propi èxit. Per tant, es busca que cadascú rendeixi aportant el millor d’ell mateix per aconseguir els millors resultats grupals.
  • Tots els membres del grup comparteixen el lideratge perquè tots comparteixen la responsabilitat en les seves accions i en l’evolució dels aprenentatges del grup.
  • Basada en la teoria del conflicte sociocognitiu i la reestructuració cognitiva, l’aprenentatge es produeix pel desequilibri cognitiu que es dona en entrar en contacte amb els punts de vista dels altres, en integrar-los i en reestructurar-los en els propis esquemes de coneixement.
  • Implica interdependència positiva i responsabilitat individual.
  • S’ensenyen directament les habilitats socials que els membres del grup necessiten per treballar en col·laboració mentre es posen en pràctica.
  • Comporta la millor assimilació i aplicació dels coneixements analitzats i interpretats en grup.

Característiques de l’equip d’aprenentatge cooperatiu:

• Interdependència positiva.
  • Responsabilitat individual.
  • Lideratge compartit i repartiment de responsabilitats.
  • Tot el grup participa i contribueix a la consecució dels objectius.
  • L’equip revisa el seu funcionament i es proposa objectius per tal de millorar.
  • Observació i feedback per part del mestre a tot l’equip

Taula comparativa dels possibles plantejaments de les estratègies didàctiques:

Treballar en equip a classe i, per tant, aprendre de forma cooperativa, ha de ser objecte d’ensenyament, de manera sistemàtica i persistent. Cal ensenyar als alumnes a treballar en equip, com una estratègia que ajuda a assolir la competència d’aprendre a aprendre.

Paper del docent:

Té un paper molt destacat, diferent del convencional, el mestre passa de transmetre a organitzar, facilitar i crear l’entorn més favorable per a l’aprenentatge. Per aquest motiu cal que:

• Organitzi els grups.
  • Dissenyi les sessions de treball.
  • Especifiqui molt clarament els objectius del treball cooperatiu.
  • Expliqui la tasca i la interdependència que els alumnes han de tenir entre ells.
  • Diagnostiqui i resolgui els problemes que vagin sorgint.
  • Supervisi l’aprenentatge.
  • Intervingui per recolzar.
  • Avaluï l’aprenentatge durant el mateix procés. Fent avaluació dels aprenentatges individuals i grupals, avaluació entre iguals (coavaluació) i avaluació d’un mateix (autoavaluació).